To może zabrzmieć bardzo stereotypowo, ale prawdą jest, że bardzo często kobiety biorą na siebie zadania, których ich koledzy nie chcą realizować. Oczywiście pracują wówczas non stop, by dokończyć dany projekt. Dlaczego tak się dzieje? Mam tutaj kilka teorii związanych przede wszystkich z wychowywaniem dziewczynek w „odpowiedni sposób”, ale … o tym w innym poście blogowym.

Praca bez przerwy jest nie tylko szkodliwa dla zdrowia, ale i fatalna jeśli chodzi o same jej wyniki. Click To Tweet

Ponadto, zasuwając jak mróweczka, wydajesz się być w oczach innych zestresowana i nieudolna. Wrażenie osoby ciągle zawalonej pracą i zabieganej, może okazać się niekorzystne przy nowych ciekawych projektach, które po prostu przelecą Ci koło nosa.


Jak więc przedstawić siebie jako wartościowego pracownika, a nie „pracusia za wszelką cenę”, ale z drugiej strony nie robić wrażenia lenia stroniącego od zadań?

Wybór zadań

Wybieraj tylko te projekty i zadania, które wydają się Ci być wartościowe i przyniosą długoterminowe rezultaty. Oczywiście nadal od czasu do czasu pomożesz koledze z biura w trudnym projekcie, albo wykonasz zadanie dla koleżanki, której nagle rozchorowało się dziecko. Jednak, jak piszę „od czasu do czasu”, niech nie stanie się to nawykiem (patrz post „Nie wykonuj pracy za innych”).

Naucz się odmawiać

Nie zgadzaj się na każde zadanie lub projekt, które inni Ci proponują (często sami cierpiąc na brak czasu lub po prostu chcąc pozbyć się skomplikowanego lub odwrotnie, nic nie wnoszącego do ich pracy, zadania). Nie bój się mówienia „nie” – wkrótce zostanie to docenione przez otoczenie.

Rób kilkuminutowe przerwy

Rób przerwy w pracy co godzinę lub co 90 minut. Poprzeciągaj się, porozmawiaj z kolegami, idź na krótki spacer, itp. (odklej się na parę minut całkowicie od pracy i komputera).

Włącz alarm

Nastaw budzik lub alarm w komputerze, aby przypominał Ci o przerwie (którą oczywiście zrobisz!).

Przerwa na lunch

Przynajmniej raz w tygodniu (lub częściej) wyskocz na lunch z przyjaciółmi lub kolegami z biura. Możesz również wykorzystać ten czas na załatwienie spraw, które pomogą Ci wcześniej wyjść z pracy do domu, lub przewietrz się i pospaceruj.

Jeśli mówisz teraz, że nie masz czasu na powyższe, to oznacza jedno: pracujesz za dużo!

Odsyłam Cię również do lektury takich książek, jak:

  • „Efektywne zarządzanie czasem” Patrick Forsyth
  • „Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania” Brian Tracy
  • „Esencjalista” Greg Mckeown