Czy Twój dzień pracy zaczyna się i kończy myślą o tym, ile rzeczy masz jeszcze do zrobienia, ile ciężkich i stresujących zadań czeka Cię w nadchodzących 24 godzinach?

Budzisz się i od razu masz w głowie te duszące myśli. Jeszcze zanim ruszysz tyłek z łóżka, oblewa Cię zimny pot. Zwlekasz się, więc do pracy i ciągniesz nogami – na nic nie masz ochoty i zazwyczaj mało co zostanie przez Ciebie dokończone. Wolisz inne zajęcia lub wykonujesz lekkie zadania i kończy się to oczywiście mentalnym bezwładem i przenoszeniem stresu (oraz zaległych rzeczy do zrobienia) na kolejny dzień. I tak dalej, i tak dalej …

Zmień to!!!

Jeśli mi, najbardziej niezorganizowanej i leniwej osobie pod słońcem, udało się zmienić nastawienie do pracy i zacząć w końcu planować, to wierzę, że każdemu może to się udać!

Ale zapytasz się mnie, jak planować?

Zacznij od celów – cele, to koło napędowe sukcesu. Umiejętność ich wyznaczania, planowania i organizowania, zmieni Twoje życie (nie tylko zawodowe) na lepsze.

Linia cienka_post

JAK SKUTECZNIE PLANOWAĆ, BY NIE MARNOWAĆ DNIA

Klika sprawdzonych i prostych do wdrożenia sposobów:

KROK 1: Kup ołówek i duży zeszyt (albo użyj odpowiedniego programu komputerowego do planowania, np. Nozbe)

Planuj i myśl zawsze z ołówkiem w ręku – osiągniesz o wiele więcej, niż tylko wyobrażając sobie to, czego chcesz dokonać. Udowodniono naukowo, że osoby jasno określające i spisujące swoje zadania na kartce osiągają o wiele lepsze rezultaty niż te, które przechowują je w głowie.

„Niezapisany cel stanowi zaledwie życzenie lub marzenie” – Brian Tracy

KROK 2: Planuj każdy dzień z wyprzedzeniem

Nie pamiętam, gdzie to wyczytałam po raz pierwszy (możliwe, że u Briana Tracy lub u Pani Swojego Czasu), ale od tamtej pory, zawsze wieczorem, przed pójściem spać, spisuję w moim pomarańczowym zeszycie wszystko, co mam do zrobienia następnego dnia. To oczyszcza umysł przed snem i daje spokój ducha – a lista To Do jest gotowa.

KROK 3: Rób listy

Ja mam ich cztery:

  • Lista marzeń – tutaj zapisuję cele, które chciałabym osiągnąć w przyszłości (moje wielkie marzenia, które oczywiście od czasu do czasu modyfikuję, zmieniam, dodaję nowe lub usuwam).
    Przykład: móc podróżować po świecie przynajmniej 6 miesięcy w roku, móc pracować z każdego miejsca na Ziemi, zapewnić spokojną przyszłość finansową dzieciom i moim rodzicom, nauczyć się biegle mówić po włosku, itp.
  • Lista miesięczna – spis zadań na nadchodzący miesiąc; mogą tu znaleźć się poszczególne kroki do spełnienia jednego lub kilku celów z listy marzeń.
    Przykład: pragnę pracować z każdego miejsca na Ziemi, więc każdego miesiąca staram się zrobić coś, co przybliży mnie do otworzenia własnej działalności (oszczędzanie i odkładanie pieniędzy na to, by móc spokojnie przeżyć 12 miesięcy po otwarciu firmy, prowadzenie budżetu, badania rynku, tworzenie społeczności wokół mojej tworzącej się działalności, itp.).
  • Lista tygodniowa – powstaje na każdy nowy tydzień; każdej niedzieli spędzam godzinę na sporządzenie kolejnej listy.
  • Lista na dany dzień – wieczorem, przed pójściem spać, spisuję wszystkie rzeczy, jakie mam do zrobienia następnego dnia (tu, oczywiście mogą znaleźć się niektóre zadania z listy miesięcznej lub tygodniowej).

KROK 4: Uszereguj cele, zadania i projekty według ich ważności i kategorii

  • Kiedy spisujesz listy zadań, wrzuć na taką listę wszystkie rzeczy do zrobienia, które przychodzą Ci do głowy.
  • Następnie podziel je na następujące kategorie: rodzina, dom, finanse, praca (możesz także dodać inne kategorie lub zmienić je według upodobania).
  • Teraz z każdej kategorii wybierz najważniejsze projekty i zamierzenia i uporządkuj je od najistotniejszego (nr 1) do mniej ważnego (nr 10).
  • Zrób z samego rana to, co przeraża Cię najbardziej i spędza sen z powiek – będzie z głowy.

Uff, było tego trochę, ale jestem pewna, że przyda Ci się ta wiedza, a zastosowana już teraz (!) zmieni Twoją codzienność – zobaczysz! Odkryjesz, jak łatwo przychodzi Ci teraz wykonywanie i kończenie zadań, jak szybko je robisz. Poczujesz siłę i moc Kobieto! Do dzieła!!

Linia cienka_post